עידוד קריאה אצל ילדים

סדרת דוקו-דרמה טלוויזיונית המיועדת לילדים בגיל הרך ולהוריהם.

מה הסיפור שלך?

כולנו זוכרים ספרי ילדות בלתי נשכחים. חלקנו התמכרנו לספרי “חסמב”ה” או “הכדורגלנים הצעירים”, חלקנו העדפנו את “קופיקו”, “ג’ינג’י” או את סדרת הספרים “אל עצמי”.  הקריאה הייתה חלק בלתי נפרד מהילדות שלנו וביקור בספריה היה מנהג נפוץ. כהורים, אנחנו רוצים שגם הילדים שלנו יהנו ויתמידו בחוויית הקריאה.

גם בגיל צעיר כשומע לסיפור שאנו מקריאים, וגם בגיל בוגר יותר כילד המסוגל לקרוא לבד, יש לקריאה יתרונות רבים: הקריאה מעשירה את אוצר המלים של הילד, משפרת את יכולת הביטוי שלו, מרחיבה את הידע הכללי, מלמדת אותו עברית תקנית, מסייעת לכתיבה ללא שגיאות כתיב, מפתחת את עולם הדמיון, מסייעת למיקוד הקשב, מפתחת אמפטיה לאחר ומעוררת את הילד לסקרנות ולשאילת שאלות. מחקרים גם מוכיחים כי יש קשר בין הישגים לימודיים גבוהים לבין קריאה בילדות.

הקריאה היא למעשה סוג של דפוס התנהגות שיכול להתקבע כהרגל מומלץ, התורם להתפתחות הילד. וכאן, נכנסים אנחנו, ההורים, לתמונה.

ביכולתנו להשפיע ולעודד את ילדינו לקרוא (באופן פאסיבי לפני שהם לומדים לקרוא, ובאופן אקטיבי החל מכיתה א’), משימה מאתגרת בהחלט בעידן של ריבוי מסכים וגירויים המקיפים את הילד (ואותנו…).

הנה כמה עצות שיסייעו לנו להנחיל את הקריאה בקרב ילדינו. רובן מתאימות לכל גיל, וחלקן מתאימות כבר לילדים היודעים לקרוא בעצמם.

  • זמן סיפור – מומלץ לייחד זמן קבוע לספרים. זה יכול להיות לפני השינה, כחלק מטקס השינה וזה יכול להיות בשעות אחה”צ. ככל שנתמיד בהרגל זה, כך גדלים הסיכויים שיתקבע. אגב, אין צורך לפנות זמן רב. רבע שעה יכולה בהחלט להספיק לספר ילדים קצר או לפרק מספר לבוגרים יותר. הזמן המשותף הזה הוא גם הזדמנות לחיבוק משותף ולשיחה שתתפתח מתוך הנושא בו עוסק הספר.

אפשר גם לייצר זמן קריאה משותף ולהקריא סיפור אחד לכל הילדים הצעירים.  כך נרוויח גם זמן משפחתי וגם נהנה מכל התועלות של שמיעת או קריאת הסיפור.

  • עכשיו אתה – בגיל הצעיר אוהבים הילדים לשמוע פעמים רבות את אותם סיפורים. נוכל להציע להם להשלים משפטים מוכרים או חרוזים. כך הם למעשה יהיו שותפים פעילים בתהליך הקריאה. יש כאן גם תועלת לשיפור הזיכרון של הילד, אז אין סיבה “להתחרפן” כאשר הוא מבקש בפעם העשרים לשמוע את אותו הסיפור…
  • אתה בוחר מה לקרוא – חשוב שספרי הקריאה של הילדים יהיו במקום נגיש ונוח. כך יוכל הילד לדפדף, להסתכל בתמונות או פשוט לבחור את הספר שהוא רוצה שנקריא לו. גם הליכה משותפת לספריה הציבורית היא בילוי מהנה המאפשר לילד לבחור את הספר מתוך ההיצע האדיר שמולו.
  • רוצה להמציא סיפור? ככל שהילד שלנו ייחשף ליותר סיפורים, כך יבין יותר את המבנה הבסיסי המרכיב כל עלילה. הוא יוכל לפתח את הדמיון וליצור ספר בעצמו. גם אם עדיין אינו יודע לכתוב, נוכל לכתוב עבורו את הטקסט והוא יאייר את הדפים.
  • מה אתה אוהב לקרוא? נברר לאיזה סגנון הילד שלנו מתחבר: לספרי מתח? לסיפורים קצרים? לקומיקס? להרפתקאות? ככל שהילד יתחבר לסוג הסיפור, כך גדלים הסיכויים שיקרא אותו ברצון.
  • בוא נקרא ביחד! קריאה משותפת היא דרך מומלצת לפיתוח יכולות הקריאה של הילד בכיתות הנמוכות. אם הילד פחות בעניין, נוכל לקרוא הסיפור במשותף. ההורה יקריא עמוד לילד ואז הילד יקריא עמוד להורה. כך קל יהיה לנו יותר לרתום את הילד למלאכת הקריאה. אם ישנם אחים קטנים, נוכל לבקש מהילד הבוגר להקריא סיפור לאחיו. כך אנחנו גם מעצימים את תחושת היכולת שלו וגם מחזקים את הקשר בין האחים.
  • גם אני קורא! עם יד על הלב, האם הילדים שלכם רואים אתכם קוראים ספרים? הרצון שלנו להנחיל את הרגל הקריאה חייב להיות בהלימה עם הדוגמא האישית שלנו. אם הילד שלנו רואה אותנו רוב הזמן מול המסך, סביר שיהיה קשה יותר לרתום אותו לקריאה.
  • היה כיף! פעולת הקריאה חייבת להיתפס כפעילות מהנה עבור הילד שלנו. אין טעם להכריח אותו לקרוא או להתנות את הקריאה בפעולות אחרות. לאחר הקריאה נשקף לילד כמה נהננו מחברתו ומהסיפור, או כמה נהננו לראות אותו קורא לבד.

לאה שטרן – מוסמכת מכון אדלר, מרצה ובעלת קליניקה פרטית להדרכת הורים

תכנים נוספים שעושיים לעניין אותך

משחקים על בטוח עם גלי ובובי – כתבו עלינו

משחקים על בטוח עם גלי ובובי – כתבו עלינו

לראשונה בישראל: תוכנית ילדים חדשה תלמד פעוטות התנהגות בטוחה באמצעות משחק הסדרה “משחקים על בטוח עם גלי ובובי” בערוץ לולי, מבית קבוצת המדיה הופ! פותחה על ידי אנשי התוכן של הקבוצה בשיתוף ארגון בטרם לבטיחות ילדים והיא נועדה ולהעלות את המודעות בקרב פעוטות והוריהם ולמנוע תאונות בית כמו כוויות, נפילות, חנק ועוד איך אפשר ללמד […]

לולי פרקים ברצף – חופשת לידה עם לולי

לולי פרקים ברצף – חופשת לידה עם לולי

יוצאים לחופשת לידה עם לולי עם שירים ותכניות: אצבעות לי, לכובע שלי, כשאגדל כמו אבא, הזרועות של אמא, אמא הכי נהדרת, חתלתול, הילדה הכי יפה בגן, איפה האגודל, עכביש קטן.

טבלת מעקב אחר מצבי רוח לפעוטות

טבלת מעקב אחר מצבי רוח לפעוטות

הורים רבים מנסים לחשוב על דרכים יצירתיות לנהל מעקב אחרי התנהגות הילד ומצב רוחו, בעיקר בשלבי החיים הראשונים בהם הוא לרוב עדיין לא יודע להביע את עצמו במידה רבה. דרך טובה לעשות זאת היא בעזרת Mood Tracker – על פי סקאלה של צבעים, מול התאריך הרלוונטי (לדוגמא): אדום – עצבני, צהוב – שמח, ירוק – אנרגטי, כחול – עצוב. הדפיסו את טבלת מעקב מצבי הרוח של לולי, וצבעו בהתאם ליום ולמצב הרוח של ילדכם.
מתכון סודי להכנת עוגת לולי

מתכון סודי להכנת עוגת לולי

  מתכון העוגה הסודי של לולי – נחשף. הפכו את יום ההולדת הבא של הילד לבלתי נשכח וצפו בסרטון הבא. אנא שתפו רק עם הורים שיודעים לשמור סוד! מצרכים: 6 ביצים שקית סוכר וניל 2 וחצי כוסות סוכר 3 כוסות קמח תופח/ רגיל+2 שקיות אפייה 4 כפות קקאו כוס ושליש שמן כוס ושליש מים אופן […]

קורס גמילה מחיתולים

קורס גמילה מחיתולים

הקורס עוסק במקרים הקיצוניים יותר בתחום הגמילה מחיתולים: על הגמילה המתארכת בשעות היום, בזמן שהילד ער, ועל ילדים המפתחים חרדה מהאסלה – תופעה שיש לה שם מקצועי, אפיונים וגם דרכי טיפול. ד”ר ברוך קושניר, פסיכולוג קליני ומומחה לטיפול באי שליטה בסוגרים מדבר על כך עם המנחה גליה אלוני דגן.